Motorrijden

In 2017 besloot ik weer eens iets nieuw te proberen: motorrijden! Ik had mezelf eigenlijk nooit als motorrijder gezien, maar dat maakt het juist zo leuk, vind ik, dingen doen buiten je comfort-zone. Zo had ik mezelf ook nooit als hardloper gezien, en dat bleek ik ook best wel leuk te vinden.

Ik regelde via de rijschool waar onze jongens hun auto-rijbewijs hadden gehaald een proefles en op 21 juni was het zover: de eerste les. Het was meteen raak. Wat was dat cool! Vroeger heb ik ook wel een hele coole brommer gehad, en dat gevoel kwam meteen weer terug. De wind in je gezicht, het motorblok tussen je benen, geweldig! Meteen dus de volgende les geboekt.

Allereerst leer je op een motor tegenwoordig de bijzondere verrichtingen, "voertuigbeheersing" heet dat. Je leert een aantal verschillende oefeningen, waarvan je er vervolgens op het AVB examen 7 moet laten zien. In juli kon ik dat examen al doen en hoewel ik wel erg zenuwachtig was (hoe goed kun je al die dingen nou na een paar lessen) ging het wel in 1 keer goed.

Na dat AVB examen mag je dan echt de weg op, en dat is dan natuurlijk het echte werk. Daarnaast moet je ook nog je theorie examen halen. Dat kun je online aanvragen en met wat oefen-examens was ik er begin augustus klaar voor. Dat ging gelukkig ook goed, ik had maar 1 vraag fout!

Het examen werd maar alvast aangevraagd, we gingen ook nog met vakantie, en vlak nadat we daarvan terug waren kon ik al examen doen.

In september was dat, en dan kun je mooi weer hebben of slecht weer. Ik had best slecht weer. Code oranje, met storm en regen. We gingen toch maar heen, het CBR meldde dat de examens wel zoveel mogelijk doorgingen. We reden van de rijschool naar de examenlocatie, en daar kwam ik al doorweekt aan. De kleding van de rijschool was wel water-afstotend, maar niet echt waterdicht. De examinator vertelde dat we gingen vertrekken, hij zou wel even kijken hoe het met de weersomstandigheden zou gaan, eventueel moesten we halverwege het examen afbreken, als het onverantwoord zou zijn. Dat was gelukkig niet nodig, en hoewel ik wel bij een paar manoeuvres mijn twijfels had was ik toch geslaagd.

Tijd om mijn eerste motor te kopen! Het werd een Honda CBR 600f uit 2007, gekocht met een kilometerstand van 19.000, die zie je op de foto hierboven. Een geweldig fijne motor om op te rijden, wat ik een paar jaar met heel veel plezier heb gedaan.

Begin 2021 dacht ik dat ik wel aan een volgende motor toe was. Eentje met wat meer ruimte voor bagage bijvoorbeeld. Op de CBR600 moest echt alles mee in een rugzak en als je bijvoorbeeld ergens naar toe ging om te wandelen, hoe moest je dan je wandelschoenen mee, en waar moest je ter plaatse heen met je helm en laarzen? Na wat rondgekeken te hebben zag ik een hele mooie Honda ST1300 Pan European te koop bij Bakker Motoren. Ik maakte een proefrit en vond het geweldig. Ik kon voor de CBR600 een goede inruilprijs krijgen en de deal was rond!

Onderhoud

Omdat bij een motor alles aan de buitenkant zit heeft het nogal wat te lijden van weersinvloeden. Zeker als je, zoals ik, met weer en wind rijdt.

Daarom vraag zo'n motor ook nogal wat onderhoud. Daar komt bij dat je ook wel zeker wil weten dat alles goed is, banden, remmen, noem maar op, want als...

Lees verder...

Oordopjes

Een van de mooie dingen van rijden op een motor is dat je altijd in de buitenlucht zit. Dat brengt echter ook meteen een van de grootste nadelen met zich mee: lawaai. Je hoort natuurlijk de motor zelf, het verkeer om je heen en als je geluk hebt af en toe nog wat ander geluid, een vogel bijvoorbeeld...

Lees verder...

Copyright © Jack Ploeg 2009-2024