Dales Highway

Misschien is het een beetje af te lezen van de onderwerpen die ik zoal aansnijd op deze site, maar ik hou ervan om buiten te zijn. Als kind al had ik dat, bijna elk vrij uur was ik het liefst buiten, weer of geen weer, dat maakte echt niet uit. En als je dan "groot" bent en hele dagen op kantoor of in de auto doorbrengt wordt het des te leuker om af en toe buiten bezig te zijn. Even weer dat gevoel van vrijheid, van wie doet me wat en als het even kan de elementen trotseren. Op vakantie vind ik het dan ook super om lange afstanden te lopen. Wat er bijna nooit van komt, eerst zijn de kinderen te klein om ver te kunnen lopen en zodra ze het zouden kunnen vinden ze het maar saai...

In 2012 kon ik eindelijk toch Max overhalen samen een lange route te gaan lopen. Dat werd de Dales High Way, door de Yorkshire Dales. De Dales High Way loopt van zuid naar noord, beginnend in Saltaire (vlak boven Leeds) en eindigt in Appleby-in-Westmorland, 90 mile (144 kilometer) verderop. Wij wilden 6 dagen lopen, verdeeld over 2 keer 3 dagen, met een rustdag op de camping in Stainforth op de 4e dag. Hier zie je de route van de Dales Higway:

Gelukkig hadden we een route-boekje gekocht, waar een iets gedetailleerdere kaart in stond en een uitgebreide beschrijving van de route en van wat er onderweg te zien was. Via het bedrijf Sherpa Van in Engeland hadden we van tevoren overnachtingen geboekt in Hotels, Bed&Breakfasts en op de camping.

Dales Highway 1

We vertrokken op maandag 23 juli. Gea en Tom brachten ons naar Schiphol, waarvandaan we met Jet2 naar Leeds Bradford vlogen. De procedure op het vliegveld ging heel soepel, we konden onze plaatsen al bij het inchecken kiezen, wat veel gedrang bij het boarden voorkwam. Wel moesten we de rugzakken apa...

Dales Highway 2

Dinsdag 24 juli stonden we op tijd op, want het was de dag voor de eerste 23 kilometer van de Dales High Way. Allereerst stortten we ons natuurlijk op het full English breakfast, we zouden die dag wel wat energie kunnen gebruiken. Met een lunchpakket dat het hotel voor ons had klaargemaakt liepen we...

Dales Highway 3

Op woensdag 25 juli hebben we de volgende 21 kilometer van de Dales High Way gelopen, van Addingham naar Hetton. Het was een paar graden minder warm dan een dag eerder, 20 graden in plaats van 24. Om te lopen was dat wel beter. Het was ook bewolkt, en tussen km 12 en 16 hadden we motregen. Na weer v...

Dales Highway 4

Op donderdag 26 juli werden we een beetje stijfjes wakker. De voorgaande dagen waren zwaar geweest, eerst een hele warme dag en daarna een hele natte, veel klimmen en ontzettend veel blubber-paden. We hadden de avond ervoor een plan gesmeed. We vonden het een beetje jammer om eerst kilometers asfalt...

Dales Highway 5

Vandaag was onze rustdag, op de camping. Gisteren troffen we bij aankomst op de camping onze rugzakken aan bij de receptie, met daarbij de tent, matjes, kortom alles wat we maar nodig hadden om te kamperen.

We hadden de tent opgezet en in het dorp heerlijk gegeten, om daarna te gaan slapen in de...

Dales Highway 6

Vandaag hebben we 16 kilometer gelopen. We hadden gisteren een plan bedacht voor het vervolg van de route. Het lijkt erop dat we niet de hele rest van de Dales High Way in de resterende 3 dagen kunnen lopen, en daarom hebben we op de camping een gedetailleerde kaart gekocht om hier en daar een doors...

Dales Highway 7

Vandaag hebben we 18 kilometer gelopen. We hebben vanaf het hotel in Dent een taxi genomen naar Sedbergh, waar we de route verder oppikten. In de eerste 3 kilometer klommen we van 100 naar 500 meter hoogte, tot we in de wolken liepen. Het was een behoorlijk steil stuk dus, maar we werden beloond met...

Dales Highway 8

Vandaag hebben we de laatste 21 kilometer gelopen van de Dales High Way! We vertrokken al op tijd vanuit Newbiggin on Lune, en liepen naar het eindpunt van de route in Appleby in Westmorland. Vroeger heette dat gewoon Appleby, maar "in Westmorland" is eraan toegevoegd toen het district Westmorland o...

Dales Highway 9

Vandaag was het alweer tijd om terug te gaan naar huis. De lady van Hogwill House bood aan ons met de auto naar het station te brengen, het was toch geen doen om dat te gaan lopen met die zware rugzakken, vond ze. Zo kwamen we dus ruim op tijd bij het station, waar we de trein namen naar Shipley.